STEAM ugdymo stažuotė VGTU inžinerijos licėjuje: patirtys ir įžvalgos
Įgyvendami Tūkstantmečio mokyklos I projektą, siekiame stiprinti lyderystės, kultūrinio, įtraukio ugdymo ir STEAM sritis. STEAM srities ugdymo tobulinimui, VDU Ugnės Karvelis gimnazijos, Kauno r. Raudondvario gimnazijos, Kauno r. Domeikavos gimnazijos ir Kauno r. Garliavos Jonučių progimnazijos komanda dalyvavo stažuotėje ugdymo įstaigoje, rodančioje aukštus pasiekimus STEAM ugdymo srityje.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) inžinerijos licėjus – viena iš pažangiausių mokyklų Lietuvoje, kurioje STEAM ugdymas įgyvendinamas sistemiškai ir kryptingai. Šios ugdymo įstaigos patirtis tapo vertingu pavyzdžiu mokytojams, dalyvavusiems stažuotėje. Pirmoji stažuotės diena apėmė licėjaus veiklos modelio analizę, strateginio STEAM planavimo pristatymą bei projektinių darbų rengimo metodikas. Dalyviai taip pat turėjo galimybę susipažinti su STEAM centro infrastruktūra ir ugdymo erdvėmis. Antrają stažuotės diena buvo orientuota į praktinį mokytojų dalyvavimą STEAM ugdyme: buvo stebimos pamokos, vykdomos analizės sesijos, o metodinėse dirbtuvėse dalyviai kūrė savo STEAM pamokų pavyzdžius.
STEAM ugdymo organizavimas licėjuje
VGTU inžinerijos licėjuje ugdymo procesas išsiskiria aiškia struktūra ir kryptingu praktinių įgūdžių ugdymu.
- Inžinerija vietoje technologijų: 5–8 klasių mokiniai vietoj įprastų technologijų dalykų mokosi inžinerijos, kur įgyja konstrukcijų kūrimo, modeliavimo ir praktinio taikymo įgūdžių.
- Ankstyvasis technologinis raštingumas: jau penktosiose klasėse mokiniai pradeda dirbti su vektorine grafika, mokosi braižymo ir dizaino pagrindų.
- Ugdymo proceso vientisumas: mokykloje siekiama išlaikyti mokymosi ritmą, todėl visi renginiai vyksta po pamokų, taip išvengiant trikdžių ugdymo procese.
- Komandinio darbo ugdymas: STEAM projektų tikslas – išmokyti mokinius ne tik dirbti savarankiškai, bet ir veikti komandoje, prisiimant atsakomybes bei vadovaujantis aiškiais organizaciniais principais.
STEAM projektų įgyvendinimas
Licėjuje STEAM projektai organizuojami laikantis aiškios metodikos, kuri apima:
Komandinės komunikacijos strategiją – užduočių ir atsakomybių paskirstymą tarp mokinių.
Laiko ir išteklių planavimą – aiškiai apibrėžtą veiksmų grafiką bei literatūros analizę, kuriai skiriama ne mažiau nei 10 šaltinių.
Rezultatų analizę ir refleksiją – siekiama ne tik praktinio įgyvendinimo, bet ir kritinio požiūrio į gautus duomenis bei jų panaudojimą tolimesnėje veikloje. Tvarumo principus – STEAM veiklose aktyviai taikomas antrinis žaliavų panaudojimas (pvz. mokykla bendradarbiauja su įmonėmis, kurios tiekia plėvelių, PVC plastiko atraižas).
VGTU inžinerijos licėjaus patirtis rodo, kad sėkmingas STEAM ugdymas reikalauja ne tik inovatyvių mokymo metodų, bet ir aiškios strategijos bei sisteminio požiūrio:
STEAM nėra tik integruotos pamokos, bet ir gerai apgalvotas mokymo modelis, skatinantis tiriamąją veiklą bei praktinį žinių taikymą.
Mokiniai, dalyvaujantys projektuose, įgyja realių įgūdžių, kurie svarbūs tiek akademinėje, tiek profesinėje srityje.
Mokytojų įsitraukimas yra esminis – jiems sudaromos galimybės nuolat tobulėti, dirbti su kuratoriais ir dalyvauti metodiniuose mokymuose.
Ši stažuotė atskleidė ne tik teorines, bet ir praktines galimybes tobulinti STEAM ugdymą mokyklose. Tai – ne tik ateities mokymo metodas, bet ir reali priemonė gerinti mokinių motyvaciją, ugdyti kūrybiškumą bei kritinį mąstymą.
Dėkojame VGTU inžinerijos licėjui už dalinimąsi patirtimi ir įkvėpimą, kuris padės formuoti inovatyvią ugdymo aplinką!