Konferencija „Asmenybės ir inovacijos“

2022 m. gegužės 6 d., penktadienį, VDU ŽŪA Centriniuose rūmuose nuotoliniu būdu ir gyvai įvyko VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos organizuota respublikinė konferencija „Asmenybės ir inovacijos“, kurioje apie 60 Lietuvos pedagogų ir moksleivių skaitė pranešimus keturiose sekcijose: „Kūrybiniai sprendimai ir kūrėjai“, „Lyderystė ir autoritetai“, „Pedagoginiai atradimai ir atradėjai“, „Praktinės tiriamosios veiklos ir veikėjai“. Konferencija organizuota bendradarbiaujant su Vytauto Didžiojo universitetu.

Konferenciją pradėjo VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos direktorius Rolandas Kučiauskas, pabrėždamas patirčių dalijimosi svarbą pedagoginei bendruomenei. VDU Švietimo akademijos Kanclerio pavaduotoja doc. dr. Ilona Tandzegolskienė sveikindama linkėjo konferencijos dalyviams būti dialoge.

Pirmoje konferencijos dalyje išgirsti keturi pranešimai įvairia tematika. Buvęs gimnazijos mokinys Danielius Jurčiukonis pristatė technologines, metodines, temines ir socialines inovacijas gido darbe. Mokslo žurnalistė Goda Raibytė sugriovė mitą, kad smegenys gali multitaskinti, kad technologijos prastina atmintį. Žurnalistė taip pat pasidalino vertingais patarimais, kaip priversti smegenis susikaupti. Trečiasis pranešėjas Liutauras Degėsys, VDU Švietimo akademijos docentas, kėlė klausimus tema „Tavo rytoj bus vakar“ akcentuodamas, kad dabar nežinoma, kas ateityje bus progresyvu, kad šiuo metu tegaunamos senos žinios, todėl mums visiems reikalingas bendras socialinis žinojimas, įgalinantis keistis – tik tada atėję iš savo erdvių galėsime bendrauti ir suprasti vienas kitą. Dar vienas buvęs gimnazijos mokinys Povilas Bonkevičius pristatė lenktynininko kelią. Pakliuvęs į ne vieną sudėtingą situaciją Povilas augo – jo asmenybė įkvėpė nepasiduoti ir siekti svajonių. Keturios asmenybės, keturi skirtingi pranešimai ir daugybė atvertų perspektyvų.

Antroje konferencijos dalyje, sekcijoje „Kūrybiniai sprendimai ir kūrėjai“, moksleiviai ir pedagogai dalinosi kūrybiniais sprendimais humanitarinių, socialinių, ekonomikos mokslų srityse, taip pat jie, anot moderatorės Danguolės Bylaitės-Šalavėjienės, tarpdisciplininiai, praktiškai pritaikomi, sukurti bendradarbiaujant mokiniui, mokytojui, gimnazijos bendruomenei ir savivaldybei.

Ypatingo visuomenės dėmesio ir vietos bendruomenės įvertinimo sulaukęs VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos Ežerėlio vidurinio ugdymo skyriaus moksleivio Lauryno Katilausko ir istorijos mokytojos Marijos Gavėnienės sukurtas mobilus maršrutas „Ei, aplankyk Ežerėlį!“, laimėjęs konkursą „Sukurk maršrutą turistui savo seniūnijoje“, sudominęs „Kaunas 2022“ organizatorius. Tomas Kasparavičius, VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos moksleivis, pasidalino mobiliąja programėle „Naujas turgus“, atveriančia naujas galimybes prekiauti ir pirkti. LSMU gimnazijos moksleiviai Augustė Radzevičiūtė, Eimė Zeigytė, Zigmantas Sabaliauskas detalizavo, kaip, pasinaudojus informacinėmis technologijomis, trimatėje erdvėje pamatyti senovės civilizacijų palikimą. Urtė Banaitytė, Elzė Remeikytė, Justė Čiuderytė, VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos moksleivės, pabrėžė bendradarbiavimo humanitarinių mokslų srityje poreikį, siekiant veikti visuomenėje.

Moksleivių sukurti produktai – kūrybiškų pedagogų sprendimų tąsa. Kauno r. Zapyškio pagrindinės mokyklos mokytojos Milda Ratomskienė, Kristina Antanavičienė pasidalino moksleivius motyvuojančiu dešimties lietuvių kalbos ir literatūros pamokų įrankiu „Mokyklinių skanėstų ratas“. VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos anglų kalbos mokytoja Benita Keturakienė kūrybiškumą, anglų-lietuvių kalbų vertimo kompetencijas derina su audiovizualiniais sprendimais: moksleiviai kuria 5 min. trukmės filmuką bei jį subtitruoja arba verčia žodžiu. Kauno r. Piliuonos gimnazijos pedagogė Joana Uzelman moksleiviams siūlo praktiškai taikyti Lietuvos erdvinės informacijos portalo geoporta.lt galimybes geografijos pamokose siekdama stiprinti jų įgūdžius apskaičiuoti vietovės aukštį, atstumus. Lispa mokyklos mokytojas Tadas Bernota pristatė COSPA-CES platformą, praplečiančią pamokas virtualia realybe.

Sekcijos „Socialinės tiriamosios veiklos ir veikėjai“ moderatorė doc. dr. Eglė Stasiūnaitienė žavėjosi pristatomomis verslumo ir tyrimų praktikomis: kalbėta apie kviečių sėklų daigumo tyrimą ir LED šviestuvų panaudojimą daiginant sėklas, žaismingai pristatytos Piliuonos botaninio-zoologinio draustinio flora ir fauna, atskleista Kauno mieste rastų grafičių reikšmė ir prasmė, dalintasi dalyvavimo projekte inkliuzinio ugdymo tema patirtimis. Taip pat gvildenta patyriminio ugdymo reikšmė mokinių brandos darbui, inteligencijos raiškos svarba. Pristatyti nauji moduliai, kuriuos mokiniai gali pasirinkti VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijoje.

Sekcijoje „Pedagoginiai atradimai ir atradėjai“ mokytojai dalijosi patirtimis ir atrastais sprendimais, kurie galėtų padėti kartu su mokiniais, jų tėvais, vietos bendruomene, socialiniais partneriais kurti prasmingą, pozityviais santykiais, bendradarbiavimu ir inovacijomis grindžiamą asmenybės ugdymą(si). Pedagogė Alina Živatkauskienė (VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazija), anot moderatorius doc. dr. Lino Jašinausko, atkreipė dėmesį į veiksmingos klasės auklėtojo darbo sistemos kūrimą, prasidedantį nuo mokinių pažinimo, pedagogo požiūrio į atliekamą darbą. Tikybos mokytoja Renata Markevičienė ir lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Rasa Raižienė (VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazija) aptarė trijų integruotų pamokų ciklą, kurio kiekvieną dalį baigė neįprasti mokinių meniniai proveržiai – eilių deklamavimas, dainavimas, tapymas. Mokytoja Almina Vitkauskienė išsamiai pristatė, kaip Rasos gimnazijos pedagogai, padrąsinti Vytauto Didžiojo universiteto dėstytojų, atranda netikėtus ir mokiniams iššūkius keliančius mokymosi būdus įvairiose erdvėse. Aktyvi Namiškių krašto bendruomenės pirmininkė Aušra Šamelienė įrodė, kad pozityvus bendradarbiavimas su vietos bendruomene, tikslinga partnerystė padeda sėkmingai ugdyti mokinių socialinius įgūdžius, kūrybiškumą, fizinį aktyvumą už mokyklos ribų. Keli pranešėjai – Gita Galminienė (Lazdijų Motiejaus Gustaičio gimnazija), Jolanta Kudirkienė ir Jelena Ignatovič (Vilniaus „Ateities“ mokykla) dalinosi kolegialaus mokymo, skatinančio išeiti iš rutiniškos mokymosi konforto zonos, patirtimis. Daiva Sičiūnienė ir Lina Urbanavičienė (Molėtų gimnazija) netradicinėmis ugdymosi aplinkomis išlaisvino mokinius kurti – taip kasmet subręsta moksleivių kūrybos almanachai. VšĮ VDU Ugnės Karvelis gimnazijos pedagogai Justina Kleinauskaitė, Tomas Mikutis įtraukė sekcijos dalyvius pristatydami skaitmeninio pabėgimo kambario kūrimo metodiką ir sėkmes integruotoje istorijos ir lietuvių kalbos ir literatūros pamokoje. Vytautė Erkes (Lietuvos sveikatos mokslų universiteto gimnazija) dalinosi vizualinio mąstymo strategijos (VMS) metodo taikymo pavyzdžiais anglų kalbos pamokose – sekcijos dalyvių pasižymėta ne viena naudinga nuoroda.

Sekcija „Lyderystė ir autoritetai“ išsiskyrė iš kitų sekcijų mokinių pranešimų, savalaikių, akcentuojančių šių dienų geopolitines aktualijas, gausa. Kalbėta apie mokslininkų portretus, knygų pristatymą kaip lyderystės išraišką, apie sukurtą kalbą, panaudojant visatos metaforą, aktyvius piliečius, šiuolaikinės visuomenės veikėjus – visa tai apima moksleivių pomėgių lauką. Kiekvienas pranešėjas, moderatorės dr. Vaidos Jurgilės teigimu, rado būdą atskleisti lyderių įgimtas savybes, tikslus, veiklą, santykį su pasekėjais, daromą įtaką kitiems. Sekcijos darbas pabaigtas klausimu, ar siekis būti lyderiu labiau būdingas jauniems žmonėms. Nutarta, kad kiekvienam žmogui svarbu būti reikalingam, jausti kitų pagarbą, dėmesį, kad kiekvienas gyvenimo tarpsnis turi išskirtinių ypatumų.

Sekcijose Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos dėstytojai-moderatoriai padėjo pedagogams ir moksleiviams reflektuoti praktinę veiklą ir jos rezultatus. Dialogai užbaigti pasveikinimais ir pedagoginės veiklos ir bendrystės perspektyvomis – gera dalintis ir tobulėti.